TUS to jedna z popularniejszych form pracy grupowej z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Trening Umiejętności Społecznych jest skupiony na uczeniu konkretnych umiejętności, które mogą być przydatne w codziennym funkcjonowaniu dzieci w ich środowisku. Zazwyczaj ma on ustrukturyzowaną formę, podczas której uczestnicy uczą się, jak postępować w danych sytuacjach. Jego zasady oraz wykorzystywane pomoce przedstawia poniższy artykuł.

 Jednym z twórców treningów społecznych jest Arnold Goldstein, który wyróżnił cztery najważniejsze elementy, jakie powinny znaleźć się podczas zajęć. 

Pierwszą zasadą jest modelowanie, czyli dokładne zaprezentowanie umiejętności. Bardzo często jest ono połączone z dokładnym omówieniem, czemu służy dana umiejętność. Po wyjaśnieniu jej znaczenia następuje dokładna prezentacja uczestnikom spotkania. Modelowanie umiejętności polega na pokazaniu umiejętności dziecku tak, aby mogło ono zaobserwować zarówno mimikę, postawę ciała, jak i gesty używane podczas wykonywania danej czynności. 

Kolejnym krokiem jest ćwiczenie umiejętności - podczas TUS skupiamy się nie tylko na zrozumieniu przez uczestników na czym dana umiejętność polega, ale także jak działa. Ćwiczenie umiejętności podczas zajęć odbywa się w trakcie odgrywania scenek. Może to przypominać zajęcia teatralne, jednak umożliwia dzieciom ćwiczenie w bezpiecznym środowisku. Podczas scenek uczestnicy próbują odtworzyć omawiane sytuacje. 

Trzecim elementem jest udzielenie informacji zwrotnej - omawianie odegranych scenek ma na celu wskazanie, jakie obszary są do dalszej pracy i ćwiczenia, a które zostały już dobrze opanowane przez dziecko. 

Końcowym elementem jest transfer umiejętności, czyli generalizacja. Jest ona niezbędna, aby umiejętności pojawiały się nie tylko podczas zajęć, ale również spontanicznie w ciągu dnia. Ważne jest, aby nie tylko uczyć umiejętności, ale pokazywać jej cel i zasadność. To sprawia, że dzieci nie tylko będą umiały wykonywać tą czynność, ale również wiedziały, którą z posiadanych umiejętności powinny wybrać. 

Zajęcia TUS odbywają się najczęściej w małych grupach prowadzonych przez dwóch terapeutów. Zajęcia mają podobny schemat - zawsze jest czas na rozmowę (budowanie kompetencji komunikacyjnych, relacji między uczestnikami omawianie emocji), wspólną zabawę (doświadczalnie przyjemności z bycia razem, uczenia się, jak inni reagują) oraz ćwiczenie umiejętności społecznych. Każda grupa pracuje według indywidualnego programu, ponieważ każde dziecko jest inne. 

Przed dołączeniem do grupy zazwyczaj odbywa się konsultacja, która umożliwia poznanie dziecka i dopasowanie go do grupy, która będzie najlepiej odpowiadała jego potrzebom. Grupy są dopasowane wiekowo, zgodnie z poziomem funkcjonowania dzieci i pod kątem obserwowanych podczas konsultacji potrzeb.